W większości dużych firm przychodzi taki moment, w którym menadżer musi odpowiedzieć na pytanie „Pokaż, co zrobiłeś z moimi pieniędzmi”  lub „Przekonaj mnie, czy warto Ciebie zatrzymać”.

Jeżeli doświadczyłeś już takiej sytuacji, to możesz sobie przypomnieć, jak wtedy się czułeś. Na początku podniecenie, ekscytacja i chęć zaimponowania. Z biegiem czasu przechodzące w niepewność i obawę przed porażką. Im bliżej jesteś terminu wygłoszenia, tym bardziej zaczynasz się martwić efektem końcowym. To normalne – tak ma ponad 95% menadżerów z całego świata. Dlaczego tak jest?

To jest ta chwila, kiedy trzeba pokazać, jak wykorzystałeś budżet z poprzedniego roku, jakie efekty osiągnąłeś oraz jakie masz plany na kolejny rok. Takich okazji może być kilka – spotkania działów, zarządu, spotkania z kluczowymi klientami. Cel jest zawsze ten sam – przekonać innych, że to co zrobiłeś jest warte swojej ceny. Taka sama jest również jedna zasada – drugiej szansy nie będzie.

Jeszcze kilka lat temu w Polsce oczekiwano od menadżera samodzielnego przygotowania takiej prezentacji.  Dzisiaj coraz mniej osób dziwi się, kiedy takie prezentacje przygotowuje agencja zewnętrzna. Powoli dążymy do trendów zachodnich. Tam wyższy szczebel kierowniczy (również dyrektorzy finansowi) ceni sobie umiejętność „przekonywania innych” na równi z umiejętnościami merytorycznymi.

Nie oszukujmy się. Dobry produkt sam się nie sprzeda. Tak samo jak wspiera się sprzedaż produktów  i usług – tak samo warto wesprzeć Ciebie – Twoją pracę, efekty twoich działań oraz Ciebie jako super pracownika.

Niektórzy mówią: „Po co mam wydawać pieniądze, sam to zrobię!”. Oczywiście możesz samodzielnie zająć się doskonaleniem umiejętności prezentacji, przemówień publicznych etc. Jest to możliwe. Tylko pamiętaj, doba ma tylko 24 godziny i masz ograniczoną ilość czasu. Czasami lepiej skupić się na tym, w czym jesteś najlepszy, a wolny czas poświęcić rodzinie lub swojemu hobby. A raz lub dwa razy w ciągu roku skorzystać z pomocy ekspertów.

Zastanów się. Czy nie warto za ułamek Twojego budżetu zwiększyć szansę na poprawny obiór, zrozumienie oraz ocenę Twojej pracy? Po co ryzykować i samodzielnie przygotowywać prezentację, od której zależy  los Twojego projektu oraz Twoja kariera? Czy nie rozsądniej będzie skorzystać z pomocy ekspertów?

Pamiętaj jedno.  Liczy się tylko efekt końcowy.