David S. Rose – „anioł” oraz  światowej klasy mówca – radzi, czego należy unikać podczas prezentacji dla przełożonych i potencjalnych inwestorów.

Pozwoliłem sobie rozwinąć każdy z punktów, aby bardziej obrazowo przedstawić ten temat.

 

  • „Nigdy nie udostępniaj odbiorcom informacji, o których wiedzą, że są fałszywe”
    Ponoć ponad połowa danych prezentowa podczas prezentacji jest  „naciągana” pod cele wygłaszającego. To najszybszy sposób na spalenie całej prezentacji. Jeżeli zostaniesz na tym złapany, stracisz wiarygodność i zaufanie nie tylko podczas tej prezentacji. Takie rzeczy pamięta się długo.
  • „Nie podawaj informacji, których nie zrozumieją”
    Jeżeli czegoś nie rozumiem, to tego nie „kupię”. Taka jest zasada w prezentacjach biznesowych. Można kogoś zagadać, można oczarować. Niemniej, jeżeli dana osoba tego nie zrozumie, to prędzej czy później straci całe zainteresowanie tematem. Skróciłbym to do zdania – „Przedstaw mi to jak 6-ciolatkowi.” Im wyżej „siedzi” Twój słuchacz w hierarchii, tym bardziej sobie to ceni.
  • „Nie mów o niczym, co sprawi, że słuchacze zaczną się zastanawiać”
    Przez cała prezentację słuchacze powinni być prowadzeni przez Ciebie za rękę. Nie dawaj im powodu do zastanawiania się i oderwania od Twojej wypowiedzi. Nie każ im domyślać się, co chcesz im przekazać. Bo pewne fakty mogą interpretować inaczej niż byś chciał. Bądź jednoznaczny. Nie pozostawiaj pytań bez odpowiedzi.
  • „Unikaj wewnętrznych niespójności w czasie wystąpienia”
    Prezentacja musi się „kleić”,  być spójna i systematycznie dążyć do swojej tezy.  Jeżeli odbiorca zauważy niespójności – zacznie narastać w jego głowie ziarenko wątpliwości. Bardzo trudno będzie Ci je wyplenić.
  • „Nie popełniaj literówek, błędów ortograficznych i nie wychodź na mównicę nieprzygotowany”
    Są osoby, na które literówki działają jak płachta na byka. Nie potrafią się wtedy skupić na wypowiedzi, nawet jeżeli przed oczami mają projekt swojego życia. Tak to już z nami jest. To samo dotyczy wypowiedzi prezentera. Jeżeli nie przećwiczył kilka razy swojej prezentacji, to nie pomogą mu najlepsze slajdy i fantastyczne dane. Brak przygotowania to niestety najczęściej spotykany błąd podczas prezentacji.  Pamiętaj – to Ty jesteś najważniejszym czynnikiem sukcesu!

Wpis powstał na podstawie książki  – „Zen prezentacji. Pomysły i projekty” , Garr Reynolds.