Dobre prezentacje powinny być jak wielka przygoda. Powinny zabierać odbiorcę w podróż pełną emocji. Powinny rozbawiać, zasmucać oraz zaskakiwać. Przede wszystkim dokonać trwałej zmiany w głowach oraz sercach odbiorców. Zmienić ich sposób patrzenia na świat oraz na sprawy, które są Tobie bliskie.

Często prezentacje biznesowe (wstąpienia publiczne) są porównywane do przygody/opowiadania. Dzieje się tak z kilku powodów:

  • „Podróż bohatera” – to element wspólny dla prezentacji oraz opowiadania. W przypadku prezentacji bohaterem nie jesteś Ty, lecz twoi słuchacze, to oni są najważniejsi. Jak zwykle zaczynamy od bliskich i znanych im stron (wartości, idei, zasad, przekonań), pokazujemy konieczność zmian i powoli zwracamy ich w kierunku nowych nieznanych, czasami niepewnych obszarów ….  by na koniec powrócić „bogatsi”.
  • „Emocje” – prezentacja musi wywoływać w odbiorcach silne emocje, czasami pozytywne, czasami negatywne – w zależności od celu. Pamiętaj, ludzie mają problemy z podejmowaniem decyzji biznesowych, jeżeli nie towarzyszą temu emocje. To emocje pchają ludzi do działania.
  • „Zmiana postawy” – tak samo jak bohater, który zmienia się podczas swojej podróży, tak samo Twoi słuchacze muszą ulec metamorfozie podczas Twojej prezentacji.

Wykorzystanie w praktyce:
Moim ulubionym i nadrzędnym elementem jest „zmiana postawy”.  Twoja prezentacja jest elementem, który umożliwia słuchaczom przejście z Punktu „A” (sytuacji obecnej) do punktu „B” (pożądanej przez nas postawy). Aby wiedzieć jak zrobić prezentację, musisz znać dokładną lokalizację tych dwóch punktów. Dlatego odpowiedz sobie na dwa pytania:

  • Gdzie znajduje się obecnie mój słuchacz?

  • Gdzie chciałbym, aby znajdował się po mojej prezentacji?

(Zauważ, że wśród pytań nie ma „Co chcę im powiedzieć?”, „Co wiem o temacie prezentacji?” ani „Dlaczego jestem fajnym gościem?” – tu nie chodzi o Ciebie tylko o Twoich odbiorców. To na nich powinieneś się skupić).

Uważaj: odpowiedzi na zaproponowane pytania nie są proste. Często dotyczą aspektów emocjonalnych i racjonalnych, tego jak naprawdę wygląda ich świat oraz tego jak chcą być postrzegani przez innych; jak wygląda ich codzienna rutyna oraz jakie mają ambicje oraz plany na przyszłość. Czasami potrzebujesz dużo energii na zdobycie tych informacji. Uwierz mi – warto.