Czasami stoimy przed zadaniem przygotowania ważnego wystąpienia publicznego (nazwę to prezentacją), którego wynik będziemy odczuwać przez kolejne miesiące a nawet lata. Od tego jak wystąpimy, może zależeć los dużego projektu, kariera – a najczęściej obie rzeczy jednocześnie.  Można zaryzykować i zrobić prezentację samemu lub powierzyć ją działowi marketingu. Warto jednak wziąć jedną rzecz pod uwagę… czy warto ryzykować?  Przy takich prezentacjach zazwyczaj masz tylko jedno podejście, nikt nie da Ci drugiej szansy, nikogo nie będzie obchodziło, dlaczego nie udało Ci się odnieść sukcesu. Bez względu na okoliczność wystąpienia, warto poważnie zastanowić się nad skorzystaniem z pomocy profesjonalnej agencji. Agencji, która zabierze z Twoich barków ciężar większości prac. I tak pojawia się w twojej głowie pytanie:

Komu zaufać i powierzyć tak ważne zdanie?

Profesjonalna strona www, atrakcyjne wizualizacje lub imponujące loga Klientów agencji często są niewystarczającym czynnikiem wyboru. Niektóre agencje przygotowują specjalne projekty tylko „na pokaz”, a samo logo nie odpowie Ci na pytanie – czy agencja wywiązała się z powierzonego im zadania. Najlepsi ludzie dużych agencji zazwyczaj przydzielani są do budżetów z pięcioma zerami. Ci mniej doświadczeni muszą się przecież kiedyś nauczyć, zgadnij na kim? Bez względu czy wybierzesz dużą, czy mała agencję, warto wziąć sobie do serca kilka poniższych kwestii:

Za co im płacę?

Czy agencja skupia się na tym, aby Twoje slajdy wyglądały ładniej? Może pracuje tylko na dostarczonych przez Ciebie slajdach, formatując je i dodając atrakcyjne zdjęcia? Czy agencji zależy na uzyskaniu lepszej komunikacji całej prezentacji, na efekcie końcowym?  Czy otrzymujesz wycenę pracy nad prezentacją  za 10 slajdów…? Jak sądzisz, wygłaszając docelową prezentację, będziesz oceniany pod kątem ilości slajdów?

Czytana czy samodzielna?

Czy agencja rozumie różnicę między prezentacjami do wystąpień publicznych a prezentacjami wysyłanymi do Klientów? Czy będzie przekonywać Ciebie, że zrobi prezentację, która spełni się fantastycznie w obu wariantach? Jeżeli prezentacja ma być samowystarczalna, to w jakim celu chcesz z nią wystąpić? Może lepiej wysłać ją do Klientów i oszczędzić im czasu?  Czy przedstawisz tą prezentację szybciej niż przeczyta ją Klient?

Zrozumienie odbiorców

Jak agencja tworzy  „niezapomnianą”  prezentację? Jeżeli prezentacja jest zapominana po krótkiej chwili od jej wygłoszenia, to na pewno nie uzyskasz pożądanych celów. Jakie sposoby ma agencja na to, aby  przekaz był zapamiętany? Czy potrafi skłonić odbiorców, aby zapamiętali to, na czym Tobie najbardziej zależy?  Czy agencja rozumie, jak działa ludzka pamieć? Czy zna podstawowe zasady mnemoniki?

Kiedy fajrant?

Czy agencja kończy swoją pracę w momencie przesłania Ci wersji końcowej prezentacji? Czy pomaga Ci w jej testowaniu, próbach generalnych i jest obecna podczas Twojego wystąpienia? Czy zależy jej na wystawieniu Tobie faktury czy na tym, abyś wypadł jak najlepiej?

Zadowolenie Klienta, czyli Twoje

Co stanie się, jeżeli zechcesz wprowadzić zmiany do już używanej prezentacji? Czy to nadal jest część usługi, czy okazja do zdarcia z Ciebie kasy? Czy agencja po wykonaniu realizacji wraca do Ciebie i pyta się, czy są potrzebne zmiany w prezentacji?

Programy a aktualizacja
Czy prezentacja jest wykonana i wygłaszana w Power Point? Większość agencji pracuje w Photoshop’ie i FLASH, ponieważ to są narzędzia kreacji i łatwiej projektują atrakcyjne efekty specjalne. Ale to oznacza, że dowolna zmiana w prezentacji wymaga zwrócenia się do agencji z prośbą lub (jeżeli jesteś dość uparty) konieczność nauczenia się zaawansowanych programów. Najnowsza wersja Power Point 2010 pozwala tworzyć prezentacje, które wyglądają jak wykonane we flashu. Czy Twoja agencja dobrze zna Power Point?
Samodzielność i szkolenia
Czy agencja prowadzi również szkolenia Power Point’a i dostarcza pliki źródłowe, które umożliwiają aktualizację prezentacji przez Twoich pracowników? Czy agencja potrafi wyszkolić Twoich pracowników, aby mogli tworzyć kolejne slajdy bez konieczności szukania pomocy w agencji? Czy agencja uzależnia Ciebie od swoich usług, czy uczy Cię samodzielności?
Rozmawiając z potencjalnym zleceniobiorcą, warto mieć te pytania w głowie.