Prezentacja nie jest celem samym w sobie. Zastanów się dokąd zmierzasz. Miej jasno określony cel, zanim zaczniesz pracować nad zawartością swojej prezentacji.

Przygotowując prezentację biznesową często zapominamy, po co ją robimy. Jesteśmy zaangażowani zbieraniem materiałów, formatowaniem slajdów oraz odpowiadaniem na kolejne fantastyczne sugestie zespołu, że zapominamy, co jest najważniejsze w całej prezentacji. Czyli:

„Po co ją robimy? Jaki efekt chcemy nią uzyskać?”

Na pierwszy rzut oka wyda się to niemożliwe, nawet śmieszne. Ale tak się często zdarza. Im bardziej ludzie są zaangażowani w prace nad ważną prezentacją biznesową, tym łatwiej gubią swój cel. I tak, zapytani „Po co to robisz?” odpowiadają zupełnie coś innego:

1. Muszę/ chcę wygłosić prezentację.

2. Muszę opowiedzieć im o swoim projekcie.

3. Muszę pokazać im, jakie świadczymy usługi.

4. Chcę powiedzieć im, jaką firmą jesteśmy.

Czasami dochodzi do takiego poziomu absurdu, że celem samej prezentacji jest „wygłoszenie prezentacji”. Zapominamy o powodach, które skłoniły nas do decyzji wygłoszenia prezentacji. Nie liczy się już cel. Ważne, żeby to zrobić – nie ważne jak. (3 x Z).

Osobiście przypomina mi się podstawówka, w której nauczyciele oceniali prace pod kątem ilości stron. 1 strona = dostateczny, 2 strony = dobry, 3 stron = b.dobry. Najważniejsze było, aby to zrobić.  Niestety (a może całe szczęście) Twoi słuchacze nie będą oceniać Ciebie poprzez tą skalę.

Dlatego przed pracami nad prezentacją spisz kluczowe dla efektu końcowego kwestie, m.in.:

a) kim są osoby, które będą Ciebie słuchać?

b) jakie mają problemy? czego się boją?

c) jak możesz im pomóc w ich rozwiązaniu?

d) jakie mogą mieć obiekcje wobec Twojego rozwiązania?

e) dlaczego mieliby Ci wierzyć?

f) jak mają myśleć lub co zrobić po Twojej prezentacji?

Pamiętaj, prezentacja nie jest celem samym w sobie. Nie powinna być nawet nim w szkole. Jeżeli chcesz osiągnąć swój cel, spisz kilka najważniejszych jej założeń. Dzięki nim nie zgubisz się pracując nad zawartością prezentacji.

Bez względu czy przygotowujesz ją w Power Point, Prezi czy Flipcharcie. Twój główny cel (nawet ten ukryty) powinien być zawsze przed Twoimi oczami.