W polskich firmach, przygotowując prezentację,  za bardzo skupiamy się na przygotowaniu dużej ilości slajdów. Tracimy z oczu to, co jest najważniejsze.  Zamiast skupić się na celu i perswazji, wpychamy kilkadziesiąt slajdów z przytłaczająca ilością treści. Sprawdź, jak tego uniknąć.

Legenda głosi, że ktoś kiedyś zrobił ponoć prezentację, która była za krótka 🙂  Niestety za dużo prezentacji jest przegadanych. Każdy z nas odczuł to na własnej skórze. W ferworze walki nad prezentacją, celem staje się przygotowanie jak największej ilości slajdów, a nie przekonanie innych do swojej tezy. Im więcej slajdów ma prezentacja, tym bardziej jesteśmy z niej zadowoleni. Ponieważ wszystkie informacje udało się nam upchnąć.  Euforia trwa jedynie do czasu wygłoszenia prezentacji. Pracownicy Steave Jobsa odczuli to na własnej skórze. Oto co Jobs myślał o slajdach w prezentacji:

„Nie znoszę, kiedy ktoś pokazuje slajdy, zamiast myśleć!  Ludzie usiłowali mierzyć się z problemami, tworząc prezentacje. Ja zaś nie chciałem, żeby pokazywali mi kupę slajdów, ale żeby się zaangażowali i wspólnie przedyskutowali pewne rzeczy przy stole. Ci, którzy wiedzą, o czym mówią, nie potrzebują Power Pointa.”

Fragment z książki „Steave Jobs” – Isaacsona Waltera

 

Nie zachęcam Ciebie do rewolucji i całkowitej rezygnacji ze slajdów w Twoich prezentacjach. Proponuję Ci jedynie przesunąć punkt ciężkości w Twoich prezentacjach. Mniej slajdów zazwyczaj oznacza lepszą prezentację.

Wycinaj slajdy bez litości. Wyrzucanie slajdów, którym poświęciłeś kilka godzin jest trudne. Niemniej przy prezentacjach najważniejsze jest to, co mówisz a nie slajdy. Dlatego jeżeli podczas prób generalnych zauważysz, że jakiś slajd nie pasuje Ci do wygłaszanego komunikatu, wyrzuć go. Zbędne slajdy wprowadzą jedynie zamieszanie i odwracają uwagę słuchaczy. Pamiętaj, slajdy powinny być Twoją pomocą wizualną podczas wygłaszania prezentacji. Nie są celem samym w sobie.

Mam propozycję. Przed przygotowaniem kolejnej prezentacji spróbuj nie włączać Power Point ani Prezi. Odpowiedz sobie na kilka krótkich pytań.

  • jaka zmiana ma zostać w słuchaczach?
  • jakie mają obecnie problemy?
  • jak ich problemy mogę rozwiązać?
  • jakie obiekcje mogą mieć wobec mojego rozwiązania?
  • jak brzmi moje rozwiązanie w 2 zdaniach?

Zbierz swoje pomysły na kartce. Dopiero, jak będziesz mieć już swoją wypowiedź w głowie, włącz komputer i przelej swoje pomysły na slajdy. W przeciwnym razie wpadniesz w pułapkę generowania dużej ilości slajdów i stracisz z oczu Twój cel prezentacji.