Prezentacje biznesowe – szczególnie te polegające na zdobyciu środków finansowych – charakteryzują się jedną kwestią. Największym czynnikiem sukcesu jesteś TY.

Inwestorzy poświęcają Tobie czas, aby zadecydować, czy faktycznie Tobie przekazać swoje pieniądze. Dlatego Twoja osoba jest często dużo ważniejsza niż sam biznesplan.  Ważny jesteś Ty.

Dlatego prezentacje, których celem jest pozyskanie środków finansowych, powinny być prowadzone przez prezesa firmy.

Słuchając Twojej wypowiedzi, inwestorzy będą szukać w niej potwierdzenia swoich pytań:

  • Czy jesteś człowiekiem uczciwym?
  • Czy masz pasję?
  • Czy masz niezbędne doświadczenie?
  • Czy masz wiedzę oraz umiejętności?
  • Czy masz zdolności przywódcze?
  • Czy posiadasz zaangażowanie i wizję?
  • Czy potrafisz zdrowo ocenić sytuację?
  • Czy potrafisz przekazać swoją wiedzę?

Przedstawiając prezentację pamiętaj, aby poszczególne jej części wynikały jedna z drugiej. Podane informacje  powinny być jednoznaczne dla wszystkich i nie wymagać specjalistycznej wiedzy. Tłumacz jak 6-ciolatkowi. Nie pozwól, aby Twoi odbiorcy musieli zastanawiać się, co do nich mówisz!

Uprzedzaj pytania i wątpliwości odbiorców. Twoja wypowiedź powinna zawierać odpowiedzi na wszystkie pytania, które mogą zrodzić się w głowach słuchaczy. Dostarcz je w odpowiednim momencie, czyli tuż po tym, jak zaczną się kształtować w głowach twoich odbiorców. Jeżeli zostawisz je bez odpowiedzi, będą niepokoić słuchaczy przez całą prezentację, a wypowiedziane głośno mogą wybuchnąć Ci prosto w Twarz. Dlatego rozbrój je wcześniej, wytrąć broń z ręki przeciwnika, zanim zostanie wykorzystana przeciwko Tobie.

Wpis powstał na podstawie książki – „Zen prezentacji. Pomysły i projekty”. Garr Reynolds.

Polecam również video z wypowiedzią Davida S. Roso, który opowiada co jest kluczowe w przygotowaniu prezentacji, która ma przekonać inwestorów do zainwestowania w Ciebie.