Pierwszy wpis poświęcony przydatnym funkcjom Power Point poświęciłem prowadnicom, wzorcom slajdu oraz malarzowi formatów. W dzisiejszym wpisie przedstawię kilka funkcji, które pomagają mi przy korzystaniu z grafiki podczas budowy slajdów. Nie zawsze ma się pod ręką grafika, który może przygotować docelowy element. Dlatego warto znać trzy następujące funkcje Power Point, które zaoszczędzą nam mnóstwo czasu i energii:

1 – Przycinanie

Po dodaniu zdjęcia do slajdu zaznaczamy zdjęcie i wybieramy opcję „przytnij” (odpowiednie menu pojawia się, jeżeli zrobimy dwuklik na zdjęciu). Funkcja jest aktywna, jeżeli wokół zdjęcia pojawią się ramy. Przeciągając ramy możemy dowolnie przycinać zdjęcie ze wszystkich stron. Po wyborze docelowego kadrowania przytrzymując lewy przycisk myszy na zdjęciu, możemy dodatkowo przesuwać całe zdjęcie w tle, tak aby uzyskać optymalny kadr docelowej grafiki. W wersji 2010 mamy również możliwość podglądu wyciętej części zdjęcia. Dzięki temu łatwiej uzyskujemy docelowy efekt.

[EasyGallery id=’przycinaniegrafiki’]  – sprawdź zrzuty.

 

2 – Wycinanie tła

Przed czasem Office 2010, aby mieć grafikę wyszparowaną do bieli trzeba było zrobić ją w Photo Shopie. Obecna wersja Power Point posiada możliwość wycinania tła bezpośrednio w programie. Jeżeli masz szablon na białym tle, a chcesz dodać do niego zdjęcie, które posiada tło np. szare możesz dzisiaj samodzielnie wyciąć je, tak aby tło obiektu było przeźroczyste. Dzięki temu możesz samodzielnie przygotować grafikę. Oczywiście docelowy efekt zależy od samego zdjęcia. Nie jest on tak dobry jak obróbka w Photo Shopie. Niemniej jeżeli przygotowujesz prezentację na potrzeby wewnętrzne a nie ważnego klienta, ta funkcja znacząco ułatwi Ci prace oraz polepszy końcowy jej efekt.

[EasyGallery id=’usun_tlo’]

 

3 – zmiana kolejności obiektów

Jeżeli masz dużo obiektów na slajdzie, niektóre nakładające się na siebie i dodatkowo z animacją, to edytując slajd koniecznie musisz spróbować funkcji „zmiana kolejności obiektów”. Uruchamia ona kolumnę po prawej stronie, na której wyświetlona jest lista wszystkich elementów slajdu (pól tekstowych, grafik, kształtów) – zarówno animowanych oraz statycznych. Zaznaczając wybrany element – możesz przesuwać go na liście do góry oraz w dół.

 

[EasyGallery id=’kolejnosc’]

 

Ciekawostką jest, że wersja Office 2011 (Mac) posiada wizualizację tej funkcji. Zamiast listy pojawia się nam animacja, która obrazowo przedstawia każdy element. Czekam z niecierpliwością na taką formę tej funkcji w Windowsie.

Zachęcam do obejrzenia zrzutów.